Mexxen regels

Het leuke van mexxen is dat iedereen ongeveer evenveel moet drinken. Bij andere drankspellen komt het soms voor dat één iemand de lul is en de rest nuchter, maar bij mexxen is de kans daarop heel klein. Mexxen wordt met twee dobbelstenen gespeeld. Het aantal spelers maakt niet uit, maar het is natuurlijk het leukst om het met drie of meer mensen te doen.

Spelregels mexxen

Om de beurt moeten de spelers elk drie keer gooien. De waarde van een worp is het hoogste getal dat met die twee cijfers te maken valt. Gooi je een 1 en een 4, dan is de waarde van de worp dus 41.

Als het aantal ogen 1 of 2 is, moet je die dobbelsteen één keer laten liggen. Als je een 1 en een 2 tegelijk gooit, mag je kiezen welke je laat liggen. In de volgende worp gooi je dus maar met één dobbelsteen. Als een speler drie keer heeft gegooid, moet de waarde van de dobbelstenen door die speler onthouden gooien. Als een speler eindigt met het voorbeeld van net, 41, moet hij dat dus onthouden.


Er zijn natuurlijk bepaalde regels en acties aan elke waarde verbonden. In principe gaat het er bij mexxen om met een zo hoog mogelijke waarde te eindigen, maar er zijn uitzonderingen. Hieronder de uitzonderingen.

Mexx: Je gooit mexx als de waarde van de dobbelstenen 21 is. Mexx is ook het hoogste wat je kan gooien. Als je eindigt met een mexx, kan je dus sowieso niet meer verliezen. Als je bij je eerste of tweede worp mexx gooit, moet je de 1 of de 2 laten liggen (zie hierboven) en doorgooien. Je mag dus niet stoppen als je in je eerste of tweede worp al mexx gooit.

Elke keer dat iemand mexx gooit, wordt er geturfd, zodat aan het eind duidelijk is hoe vaak er mexx is gegooid. Onderdaan wordt uitgelegd wat voor gevolgen dat heeft.

31: Als je 31 gooit mag je iemand aanwijzen die vervolgens moet atten. 31 Telt niet als een worp. Als je in de eerste worp 31 gooit, mag je daarna dus nog drie keer gooien. Dit betekent ook dat je nooit als eindwaarde 31 kan hebben.

32: Deze waarde heeft geen speciale betekenis of actie, maar is het laagste uit het spel. De enige manier waarop je niet verliest na het eindigen met 32, is als nog iemand anders 32 gooit.
Als iemand anders in het spel, op een willekeurig moment, 32 gooit mag je “vast” roepen. Die speler moet dan stoppen met gooien bij 32. Omdat je vast hebt geroepen is zijn 32 minder waard dan die van jou. Diegene verliest dan, tenzij hij of zij nog ergens vast kan roepen.

Het atten
De regels zijn heel simpel. De verliezer van een ronde, dus degene met de laagste eindwaarde, moet atten. Op dat moment wordt bekeken hoe vaak er die ronde mexx is gegooid. Per mexx wordt het aantal atjes verdubbeld.

Bijvoorbeeld: Iemand met een eindwaarde van 33 heeft verloren en er is 2 keer mexx gegooid.
Diegene moet dan 1 x 2 x 2 = 4 atjes drinken.

De algemene regel voor het atten is 1 x (2 x aantal mexx).

Bij mexxen kan je heel goed zelf bepalen hoeveel er gedronken moet worden. Allereerst hangt het er natuurlijk vanaf wat voor drank jullie hebben. Beginnende drinkers moeten natuurlijk niet dezelfde hoeveelheden hanteren als ervaren zuipschuiten.
Het is wel verstandig om regels af te spreken over de hoeveelheid van een at. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat een at kwart bier is.

Bij mexxen maakt het voor de hoeveelheid die je moet drinken niet veel uit met hoeveel mensen je bent. Een ronde zal langer duren als je met een grote groep bent, maar er wordt dan ook vaker mexx gegooid. Een ronde is juist snel voorbij als je met drie mensen bent, maar dan ben je natuurlijk vaker de verliezer.

Kortom, bij mexxen kan je aan de hand van de hoeveelheid drank en de gemoedstoestand bepalen hoeveel er ongeveer gedronken zal worden. Je kan het met bijna zoveel mensen doe als je wil en mexxen is een garantie voor gezelligheid.

Copyright © 2018 Studiefinanciering Aanvragen